Jolanda Baan

06 - 45 606 853

 

 

         

 

 

5 tips van gezondheid.net versus mijn tips tegen eetbuien

7 Februari 2019

 

Vandaag kreeg ik een berichtje binnen van gezondheidsnet.nl met 5 tips tegen eetbuien. Ik last het door en viel bijna van mijn stoel! Deze tips zijn niet geschikt voor mensen die eetbuien hebben. Laat ik ze eens met jullie doornemen: 

Tip 1. Meet porties af 
Oh help, porties afmeten. Alsof het verlangen naar meer voedsel daarmee over is. Alsof je dan niet alsnog een pak koekjes leeg kunt eten, juist omdat je met dat afgewogen beetje gewoon nog honger hebt.

Mijn tip 1: Eet voedsel dat je echt voedt. Dus geen light- of magere producten. Eet totdat je geen honger meer hebt en neem tijdens de maaltijd af en toe een moment om te voelen of je voldaan bent of dat je nog meer wilt eten.

Tip 2. Zorg voor afleiding
Aloude tip. Neem een glas water of ga iets anders doen. Tja. Het kan een keer werken, maar meestal werkt het niet en ga je juist tijdens die afleiding zonder dat je er erg in hebt een zak chips leeg eten.

Mijn tip 2: Zorg dat je met aandacht eet. Zorg dat er juist géén afleiding is. TV uit, telefoon uit. Eet  bewust, kauw, proef. Is het echt lekker wat je eet? Hoe voelt het in je lijf, geeft het je energie?

 

Tip 3. Betrek je omgeving
Als je je omgeving betrekt kán dat helpen, maar hoeveel mensen in je omgeving gaan jou goed adviseren en helpen? Of ga je dan standjes krijgen van je omgeving? Ben je daar echt bij gebaat?

Mijn tip 3: Als je bewust met eten om wilt gaan is dat iets wat vooral uit jou zelf moet (mag) komen. Voel je werkelijk de innerlijke drive om verandering aan te brengen? Dan heb je je omgeving niet nodig. JIJ bepaalt wat je eet.

 

Tip 4. Kijk vooruit en stel doelen
Ja leg die lat maar lekker hoog, dan frustreert het des te meer als het niet lukt. En dat is vaak weer een reden om een eetbui te hebben.

Mijn tip 4: Leg vooral die lat niet hoog. Voel wat er nodig is vandaag, nu, op dit moment. Blijf bewust eten, met aandacht. Wees niet boos op jezelf als het niet meteen lukt. Wees lief voor jezelf. Oordeel niet.

 

Tip 5. Wees niet te streng voor jezelf
‘Je mag jezelf verwennen’ staat er bij deze tip. Ik zou het geen verwennen noemen. Je bent het waard te eten wat je wilt.

Mijn tip 5: Laat die indeling in voedsel los, die indeling in goed en fout eten. Pas dan leer je echt bewust keuzes te maken. Als je weet dat je alles mag eten, wordt het makkelijker een keuze te maken. ‘Ja, ik mag taart, maar ik kies er nu voor geen taart te eten’. Dat is iets heel anders dan ‘ik mag het eigenlijk niet maar nu ga ik mezelf even verwennen’. Voel je het verschil?

 

 
 
Oudere berichten weergeven