Jolanda Baan

06 - 45 606 853

 

 

         

 

 

Darm.... herstel!

11 April 2016

Darm….. herstel! (1) 

Al geruime tijd ben ik op zoek naar de reden van mijn moe zijn, van mijn slechte ontlasting en van het altijd maar dik blijven ondanks het gezonde eten. En dat terwijl de mensen in mijn p raktijk meestal prachtige resultaten behalen. Frustrerend!

Door cursussen op het gebied van voeding en orthomoleculaire geneeskunde en door het lezen van veel boeken op dit gebied, gingen mijn gedachten steeds meer uit naar een probleem in de darmen. Niet dat ik zieke darmen heb, maar er zit toch iets niet goed in de vertering. Daar moest de oplossing liggen van het probleem.

Ik kwam een aantal mensen tegen die allemaal tegen mij zeiden dat het wel eens een “leaky gut” kon zijn. Ja hoor, dacht ik, leaky gut of lekkende darm, daar heeft iedereen het tegenwoordig over. Het zal wel. Maar toch maar weer even de boeken ingedoken, want wat is dat nou precies, een lekkende darm?

Bij een gezonde darm liggen de cellen in de darmwand netjes aaneengesloten. Daar overheen ligt een slijmlaag, de biofilm, waar de bacteriën en enzymen inzitten die zorgen voor de vertering van je voedsel. Als je voedsel verteerd is kunnen deze kleine stofjes door de darm naar het bloed. Als de slijmlaag kapot gaat, door bijvoorbeeld antibiotica, dan kunnen er ineens andere stoffen door de darmwand heen naar buiten. Bijvoorbeeld bacteriën, parasieten, gifstoffen etc. en deze komen dan in het bloed terecht. De lever en je immuunsysteem moeten dan heel hard gaan werken om deze stoffen er weer uit te krijgen of te elimineren. En als je immuunsysteem overuren moet draaien, dan voel je je moe. Hondsmoe.

En wat ga je doen als er iets kapot is? Juist: herstellen.
De darm kan gelukkig ook hersteld worden. Dat duurt even en je moet er wel wat voor over hebben. Ik moet elke dag bepaalde stoffen nemen die de darm gaan herstellen. Dit heet o.a. L-Glutamine. Ga hier vooral niet zelf mee experimenteren maar ga naar een expert op het gebied van orthomoleculaire geneeskunde.
En ik moet nóg gezonder gaan eten: alle stoffen die mijn darmen prikkelen moet ik laten staan: even geen granen meer (nee, niet alleen glutenvrij maar even helemaal geen granen meer), geen nachtschadegroenten (tomaten, paprika’s, aardappels, aubergines) en geen zuivel. Blijft er dan nog wat over? Ja hoor, zát!

In mijn volgende blogs zal ik jullie op de hoogte houden van de kuur en recepten delen.

 

 

 
 
Oudere berichten weergeven