Jolanda Baan

06 - 45 606 853

 

 

         

 

 

Mindfulness: focus op je adem

16 Juni 2017

Fijn pinksterweekend gehad? Wat een heerlijk weer hè? Ik vind het altijd heel fijn om buiten te zijn en dus dat heb ik volop gedaan: ik heb in de tuin gewerkt, gewandeld en gezeild. 

Buiten zijn geeft mij rust en het gevoel van verbinding met de  natuur. Ik heb dat nodig om bij mezelf te komen en stress van me af te laten glijden. Vooral tijdens het zeilen ervaar ik dat, omdat je dan intensief met de boot, de stroming, de wind en de zeilen bezig bent. Je kunt je het op zo’n moment niet veroorloven met je gedachten ergens anders te zijn dan bij je boot, want anders gaat het mis.

Als je de neiging hebt te piekeren is de focus verleggen naar iets anders niet altijd even makkelijk. Het onderwerp waarover gepiekerd wordt komt steeds weer naar voren en eist alle aandacht op, overdag en helaas ook ’s nachts.

Mindfulness 

De focus verleggen kan met behulp van mindfulness-oefeningen. De meest eenvoudige manier is tijdens het wandelen. Focus je in het begin van de wandeling op je ademhaling. Vertraag je stap en tel je ademhaling: vier stappen inademen, vier stappen uit. Als het voor jou prettig voelt een andere hoeveelheid tellen te nemen, pas je het natuurlijk aan. Je kijkt tijdens deze oefening schuin voor je naar de grond.
Als je gedachten je afleiden van je adem, wordt dan niet boos of geïrriteerd maar leidt vriendelijk je aandacht weer terug naar je ademhaling.

Probeer het een keer en vertel me hoe jij het hebt ervaren?

 

 
 
Oudere berichten weergeven