Jolanda Baan

06 - 45 606 853

 

 

         

 

 

Gezonde groente: rode biet

11 November 2015

Rode bietjes 

Bietjes zijn een lekkere, zoete groente, die je niet alleen warm maar ook koud in een salade kunt eten. Je kunt ze wokken en er soep van maken. Mogelijkheden te over!

Rode bietjes zijn heel gezond. Het zijn echte vitaminebommetjes want ze bevatten foliumzuur (vitamine B11), vitamine C, B2, B6 en B5. En daarnaast ook nog eens de volgende mineralen: mangaan, kalium, koper, ijzer, magnesium, natrium en zink.

Het helpt bij hoge bloeddruk (hypertensie), vooral als je het sap drinkt van de bietjes. Ze gaan aderverkalking tegen en helpen bij het ontgiften van het lichaam (detox).

 

Goede redenen dus om wat vaker deze groente op de menukaart te zetten!

 

Recepten:

Smoothie
Je maakt een smoothie van rode bietjes door de biet te blenderen in combinatie met een wortel, een appel, een stengel bleekselderij en een klein stukje verse gember.

Salade
Een salade van gekookte en geraspte rode biet met sla en geitenkaas en walnoten.

Bietensoep
Kook de bietjes met wortels en een aardappel. Apart in de koekenpan fruit je een ui en wat teentjes knoflook. Doe dit bij de groente en maak de soep met de staafmixer af. Serveer met room.

 

 

 

 
 
Oudere berichten weergeven