Jolanda Baan

06 - 45 606 853

 

 

         

 

 

Hoe maak je een echt gezonde salade?

12 Juni 2018

Maak jij je salade met sla?

 

Mensen vertellen mij vaak dat ze als lunch meestal een salade eten. Ik wil dan graag weten wat voor salade, want dat scheelt nogal. Niet elke salade is even gezond. Neem nou de kant-en-klare salades van de supermarkt. De ingrediënten zijn niet meer zo vers want het zit al even in het bakje. De saus die erover gaat is vreselijk zoet en er zit ook nogal wat zout in. En een groot deel bestaat uit koolhydraten (pasta, aardappels etc.). Als je een keer niets voorhanden hebt, is het wel te doen, maar echt lekker vind ik ze niet.

Wat is dan een gezonde salade?  

Een gezonde salade bestaat uit verschillende soorten groenten. Een salade die als basis sla heeft heeft niet veel voedingswaarde. Sla bestaat voor het grootste deel uit water.

Een gezonde salade bevat diverse soorten groenten. Neem naast sla één of meer van deze groenten erbij:

-          broccoli (in hele dunne schijfjes)

-          tomaat (vers en gedroogd)

-          prei of ui

-          paprika (geroosterd, mjamm!)

-          geraspte wortel

-          courgette (spirulina)

-          rode kool

-          rode biet

-          gegrilde aubergine

-          bleekselderij

-           etc

Al deze groenten hebben hun eigen voordeel. Zo bevat wortel niet alleen bètacaroteen, maar ook flink wat vitamine B, C, E en K. Verder zitten ze vol met vezels, natrium, kalium, fosfor, ijzer, magnesium, koper, zink en vitamine A.

Courgette bevat 16% van de ADH (algemene dagelijkse hoeveelheid) molybdeen. Molybdeen is een mineraal dat onderdeel is van verschillende enzymen die zich bezig houden met de aanmaak en afbraak van verschillende eiwitten in het lichaam.

Rode kool is goed bij diabetes en goed voor het hart en de lever. Het heeft een ontstekingremmende en antioxiderende werking. Daarnaast is rode kool rijk aan vitamine C, E en K, ijzer, bètacaroteen, kalium, calcium en foliumzuur. Ook bevat het veel vezels.

En dit zijn dan nog maar een paar voorbeelden.

Kortom: doe meer groenten in je sla!

 

 
 
Oudere berichten weergeven