Jolanda Baan

06 - 45 606 853

 

 

         

 

 

Welke saboterende gedachten heb jij bij eten?

5 Oktober 2018

Saboterende gedachten zijn gedachten die jouw wil willen ondermijnen. 

Stel, je bent van plan om te stoppen met snoepen. Dat is wat je wilt. Een saboterende gedachte kan zijn, bijvoorbeeld als iemand jou iets lekkers aanbiedt:

-      als ik niets neem gaan ze vragen stellen en daar heb ik geen zin in.
-      ik neem dit lekkers wel want vanmorgen heb ik ook al iets genomen wat niet mag dus het maakt nou ook niet meer uit.
-      het gaat me toch niet lukken te stoppen met snoepen…
-      ik ben toch al dik, wat maakt het ook uit..

En zo zijn er nog wel wat saboterende gedachten te noemen. Herken je ze? Heb jij ook van dit soort gedachten?

Dit soort gedachten zorgen ervoor dat jij NIET de verandering in kan zetten die je eigenlijk wilt. Ze weerhouden je ervan, omdat het oude gedrag veilig is en nieuw gedrag lastig, je weet niet wat je te wachten staat en wat anderen over jouw nieuwe gedrag gaan zeggen. En dat wil je niet, dat gedoe. Dus zorgen je saboterende gedachten ervoor dat alles bij het oude blijft.

Maar als je eetpatroon blijft zoals het nu is? Hoe zie je jezelf dan over 3 jaar? Ben je dan gezond en fit en vol met bruisende energie? Of niet…?
Als je echt verandering in wilt zetten, zul je moeten gaan dealen met je saboterende gedachten.

HOE DAN??

Ja hoe dan. Makkelijk is het niet, maar het kán wel. Een manier is om afstand te nemen van je gedachten. Gedachten zijn nl niet de waarheid. Dus waarom zou je ze geloven en er naar leven? Door afstand te scheppen kun je gaan zien dat je saboterende gedachten niet waar zijn.
Wat je gaat doen is je saboterende gedachten waarnemen en herkennen. Schrijf ze op. Schrijf daarna als een externe observator op hoe je ervan een afstand naar kijkt.

Bijvoorbeeld:
Je saboterende gedachte is: ik ben toch dik
De observator: ik heb de gedachte dat ik toch dik ben

Dit schept afstand van de saboteur. Voel wat de zin van de observator met je doet.
Nog meer afstand kun je nemen als je ook nog zegt:

Ik neem waar dat ik de gedachte heb dat ik toch dik ben.

Door bezig te zijn met je saboterende gedachten worden ze steeds helderder voor je en merk je hoe vaak je jezelf saboteert. Je bent het waard hier iets aan te veranderen!

 

 

 
 
Oudere berichten weergeven