Jolanda Baan

06 - 45 606 853

 

 

         

 

 

Stress en ontspanning

11 Augustus 2015

Stress en ontspanning  

 

Langdurige stress is schadelijk voor het lichaam (zie mijn vorige blog: stress en cortisol). Om ervoor te zorgen dat de schade aan het lichaam beperkt blijft, is het van belang écht te leren ontspannen. Maar hoe doe je dat nou? Wat is echt effectief ontspannen en hoe weet je dat je op de goede weg bent?

 

Ontspanning kent vele vormen

 

Als je vraagt aan mensen hoe zij ontspannen zijn de antwoorden divers: de één hangt de hele avond voor de tv, de ander gaat sporten, een volgende doet aan yoga of gaat wandelen. Allemaal beweren ze dat ze op hun manier ontspannen. Maar is dat nou echt zo?

 

Als je op je werk een groot deel van de dag achter de pc zit en je gaat thuis voor de televisie zitten, dan is dat eigenlijk meer van hetzelfde. De informatie komt via je ogen binnen, je hersenen gaan er mee aan het werk, je zit (hangt). Als je echt wilt ontspannen van een dag achter de pc, zul je iets moeten gaan doen dat echt anders is dan zitten voor een beeldscherm. Bijvoorbeeld sporten, wandelen, klussen in huis, tuinieren.

Als je werk hebt dat lichamelijk veel van je eist, dan kan voor de televisie zitten wel weer ontspannend zijn. Je doet iets anders dan dat wat je de hele dag al hebt gedaan.

 

Ga dat eens na bij jezelf? Wat doe je overdag en wat doe je ’s avonds? Lijkt dat op elkaar? Zou je iets anders kunnen verzinnen om te doen? En als je dat hebt gedaan, hoe voelt dat dan? Meer ontspannen misschien?

 

Massage

 

In het vorige blog heb ik uitgelegd hoe de hoeveelheid cortisol in je bloed toeneemt bij langdurige stress. Gebleken is dat massage er voor kan zorgen dat het cortisolpeil afneemt. Ook is er een toename meetbaar van afweercellen. Door massage kun je dus stress verminderen en het afweersysteem verbeteren.

 

Daarnaast wordt bij massage het knuffelhormoon oxytocine aangemaakt. Dit hormoon verlaagt de bloeddruk en de hartslag en de spieren kunnen beter ontspannen. Je lichaam maakt daarnaast dopamine en endorfine aan, waardoor je een prettig gevoel krijgt. Dit in combinatie met een rustige ontspanningsmassage door een ervaren masseur met een empathische en accepterende houding kan ervoor zorgen dat het stressgevoel verminderd en dat je uit de negatieve spiraal van chronische stress kunt komen.

 

 
 
Oudere berichten weergeven