meditatie ontspanning fibromyalgie

stressreductie

Het wordt vaak zo makkelijk gezegd: 'je moet zorgen dat je je ontspant'.

 

Vooral bij fibromyalgie is dat belangrijk. Als je je onvoldoende ontspant, voelt je lichaam pijnlijker aan.

 

We werken aan het krijgen van een andere mindset. Eén waarbij je makkelijker met stress en druk om kunt gaan.


pak je stress aan

Ervaar jij stress door je fibromyalgie? Merk je dat bij meer stress je ook meer pijn hebt? 

Ik kan samen met jou aan de slag om ander te gaan kijken naar je fibromyalgie en de dingen in je leven waarbij jij druk ervaart. Ik leer je prioriteiten stellen, balans zoeken, loslaten, delegeren, ademen, aarden. Zweverig? Nee, helemaal niet. Heel praktisch! 

 

Je krijgt van mij oefeningen om mee aan de slag te gaan. Korte geleide meditaties bijvoorbeeld en een bodyscan. Ik maak de meditaties op maat voor jou, omdat iedereen anders is. Dat is wel zo fijn.

 

 

stress in je lichaam

Alles wat er gebeurt op een dag, heeft zijn weerslag op je lichaam. Wanneer je schrikt bijvoorbeeld, spannen je spieren zich aan, versnelt je ademhaling en je hart gaat sneller kloppen. Als het goed is kun je je daarna weer ontspannen en gaat je lichaam weer terug in de vorige stand. Maar.. heel vaak gebeurt dat niet. Er blijft een restspanning achter. Je bent geschrokken en je hoofd zegt tegen je dat dat wel weer kan gebeuren dus je blijft alert. Je spieren ontspannen niet helemaal, je ademhaling wordt niet helemaal rustig en je hart klopt ook wat sneller dan normaal.

 

Kun je je voorstellen wat dat doet met je als je als kind niet in een veilige omgeving bent opgegroeid? Dat je van jongs af aan al een verhoogde spierspanning hebt en je moeilijk kunt ontspannen? Dat je daarnaast ook nog jezelf gaat aanpassen aan je omgeving omdat je jezelf dan veiliger voelt... Daar kan al de bron liggen van de latere fibromyalgie..

 

Bij dit soort stress kan het goed zijn een EMDR sessie in te plannen. Neem voor meer informatie contact met me op.